6 tapaa ansaita passiivista tuloa Internetissä



Ah kuinka hienoa olisikaan matkustella ympäri maailmaa ja pankkitilille tulisi rahaa enemmän kuin menisi. Ei tarvitsisi huolehtia joka päivä siitä, että mitä tekee nyt, jotta varallisuutta olisi huomennakin.

Uskon sen olevan mahdollistakin. Se riippuu vain siitä, miten kovaa paiskit töitä ennen vapautta.

Minä näen passiivinen tulon tulona, joka toteutuu silloinkin, kun en tee töitä sen eteen. Esittelen hetken päästä sinulle kuusi tapaa rakentaa itsellesi tällaisen mahdollisuuden.

Korjataan kuitenkin alkuun, ettei täydellistä passiivisen tulonlähdettä ole olemassa. Sehän tarkoittaisi sitä, että voisit saada tai ostaa tällaisen tulonlähteen jostain ja se tuottaisi sinulle rahaa forever.

Pieni poikkeus kuitenkin vahvistaa säännön, joka lienee periminen. Eipä silloin tarvitse kuin syntyä oikeaan aikaan oikeaan paikkaan niin voi ansaita rahaa.

Kaikki seuraavat passiivisen tulonlähteet vaativat työtä. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Kirjoitan aiheista vain pintaraapaisun, koska tämä on ensimmäinen postaukseni aiheesta ja haluan sinut samalle viivalle kanssani, että mitä potentiaalisia vaihtoehtoja on olemassa. Kirjoitan passiivisesta tulosta myöhemmin syvällisempiä juttuja.

Huom! Rehellisyyden nimissä totean, että en ole itse vielä koskaan ansainnut senttiäkään seuraavaksi esittämilläni ansaintalogiikoilla. Esittelen ne sinulle, koska uskon vahvasti eri lähteistä lukeneenani, että ne kaikki toimivat. Älä kuitenkaan ymmärrä väärin, että jos päätät kokeilla jotain näistä niin olisit yksin. Aion itsekin ansaita passiivista tuloa varmasti jossain vaiheessa kaikilla näillä tavoilla. Teen aiheesta myös opinnäytetyöni Proakatemialla.

Noniin tässä ne nyt ovat.

1. Mainostaminen

Väitän että mainostaminen on suurimmalla osalla ihmisistä ensimmäinen asia, joka tulee mieleen, kun puhutaan rahanteosta Internetissä. Eikä ihme, sillä mainoksiahan on ollut Internetissä lähes yhtä kauan kuin se on ollut olemassa.

Nykyään suurimmat mainostulot netissä tehdään Googlen Adsense-mainospalvelun avulla. Saadut tulot perustuvat omalla sivustolla olevien AdSense-mainoslinkkien klikkausmääriin. Jotta voi ansaita kunnon tuloja (satoja tai jopa yli tuhat euroa kuukaudessa) pelkällä mainostamisella, täytyy sivustolla tunnetusti olla rutkasti liikennettä. Tarkoittaen kymmeniä tuhansia kävijöitä kuukaudessa.

2. Kumppanuusmarkkinointi

”Kumppanuusmarkkinointi” lienee paras suomennos englannin kielen sanoille ”affiliate marketing”. Kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa yksinkertaisesti ja käytännössä sitä, että markkinoit tai myyt jonkun toisen tahon tekemää tuotetta tai palvelua ja kaupan tapahtuessa saat siitä provision.

Parhaimmillaan kumppanuusmarkkinointi voi olla erittäin tuottavaa puuhaa. Esimerkiksi amerikkalainen nettiyrittäjä Pat Flynn ansaitsee kuukausittain noin 3000 dollaria pelkästään suosittelemalla Market Samurai -ohjelmaa. Sinun täytyy vain löytää hyvin myyvä tuote, josta varsinkin itsekin pidät. Paras argumentti myynnin tueksi on käyttää tuotetta myös itse.

Mistä sitten myytäviä tuotteita voisi löytää? On olemassa ainakin kolme vaihtoehtoa: kysyä suoraan yritykseltä, joka myy mielestäsi mielenkiintoista tuotetta, teet tuotteen itse alusta loppuun (esimerkiksi e-kirjan) tai etsit sen Clickbankin ja TradeDoublerin tapaisista ”tuotepankeista”.

3. Verkkokurssit

Nettibisneksen gurut Pat Flynn ja Copyblogger väittävät, että suurin raha netissä tehdään opettamalla toisille ihmisille jotain. Tuntuu tavallaan uskomattomalta, että asia niin olisi, koska tunnetustihan netissä on valtavasti tietoa ja yleensä ilmaiseksi.

Ihmiset ovat kuitenkin perusluonteeltaan melko laiskoja eivätkä jaksa aina itse etsiä tiedonpalasia sieltä täältä. He mielummin ostavat tiedon ja käyttävät ajan johonkin heille tärkeämpään ja mielenkiintoisempaan.

Tässä onkin aukko tehdä bisnestä. Paketoimalla tiedon helposti kulutettavaan muotoon (esimerkiksi videolle tai e-kirjaksi) ja myymällä sitä esimerkiksi omilla nettisivuilla voi ansaita tuloja. Minä ajattelin tehdä tälle sivustolle videokurssit WordPressistä ja Google-näkyvyydestä.

4. Digitaaliset tuotteet

Digitaalinen tuote voi olla esimerkiksi e-kirja, äänikirja, sarja opetusvideoita, opas tai vaikka paketti valmiita WordPress teemoja. Tarvitset vain itsestäsi mielenkiintosen aiheen, josta tuottaa informaatiota. Ja pieni vinkki. Sen todella kannattaa olla sellainen aihe, josta haluat ja osaat tuottaa arvoa asiakkaillesi. Muuten tuotteen tekeminen voi aiheutua isoksi ongelmaksi.

Omien digitaalisten tuotteiden myyminen on haastavaa. Hyvien tuotteiden lisäksi tarvitset tehokkaat myyntikanavat ja hyvän myyntistrategian, jotta vaivannäöstäsi olisi sinulle merkittävää hyötyä.

5. Kuukausijäsenyydet

Kuukausijäsenyys onnistuneena passiivisen tulon muotona on melko harvinainen, mutta menestyessään se voi tuoda tuloja omistajalleen hyvin pitkään, ja toistuvasti. Ihmisillä on kuitenkin melko korkea kynnys maksaa joka kuukausi tiettyä summaa, joten he vaativat rahoilleen korkealuokkaista (-arvoista) vastinetta. Jokainen meistä osaa tietysti tuottaa parasta arvoa vastaanottajalleen siitä aiheesta, mistä tietää eniten.

Tätä postausta kirjoitellessani pohdin, että mitä kuukausijäsenyysesimerkkejä tiedän. No ainakin Spotify tuli mieleen. Käytännössähän sekin on passiivista tuloa suurissa määrin, koska varsinkin nykyään ihmiset ostavat Spotifyn palveluista Unlimitedin tai Premiumin ja saavat sitten kuunnella musiikkia mielin määrin. En tiedä, mutta uskon että Spotifyllä on näitä tapahtumia (ostoa ja palvelun toimitusta) varten automaattinen järjestelmä, joten kaupan tapahtuminen ei vaadi ihmispanosta.

Niin kuin sanottu ihmiset eivät hyppää kuukausimaksuihin päätä pahkaa. Tarvitset erinomaisen tuotteen tai palvelun ja hyvän testausmahdollisuuden, jotta ihmiset uskaltavat maksaa palveluistasi toistumiseen.

6. Blogi

Blogi on työläin, pitkäjänteisin mutta kenties myös anteliain tapa tehdä itsellesi passiivista tuloa.

Se vaatii enemmän huolenpitoa kuin muut tulomuodot, sillä menestyäksesi sinun täytyy luoda blogillesi ulkoasu, hakukoneoptimoida sivusto Googlea varten, kirjoittaa uutta sisältöä vähintään kerran viikossa, vastata blogiisi tulleisiin kommentteihin ja käyttää sosiaalista mediaa blogin markkinointiin.

Blogi pystyy kuitenkin olemaan monen aikaisemmin mainittujen passiivisten tulonlähteiden alusta. Voit myydä blogissasi omia digitaalisia tuotteitasi, mainostaa AdSensen avulla, tarjota verkkokursseja ja suositella käyttämiäsi tuotteita ansaitsemalla niistä provisiopalkkion.

Mitä näillä passiivisen tulon muodoilla on yhteistä?

Moni voi ihmetellä, että miten niin blogi on passiivinen tulonlähde. Se on totta, että blogi vaatii työtä. Toisinaan jopa melko paljon.

Perustelen sitä kuitenkin sillä, että siihen on mahdollisuus, että tuotteitasi ostetaan silloinkin, kun et itse ole työnteossa. Internet ”on auki” 24 tuntia vuorokaudessa. Blogisi ei sulkeudu silloin kun suljet selaimesi ja menet itse nukkumaan. Sänkyyn menosi jälkeen joku pirteämpi henkilö voi eksyä sivustollesi, kiinnostua tuotteestasi ja ostaa sen. Se on loppujen lopuksi aika yksinkertaista

Kaikki passiivinen tulo perustuu siihen, ettei sinun tarvitse käyttää omaa aikaasi ansaitaksesi tuloja. Haluan painottaa, etten kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö työtä tarvitsisi tehdä missään vaiheessa.

Olen huomannut, että nettibisneksien eteenpäin vieminen vaatii hyvää itsensäjohtajuutta. On helpompaa kuunnella muiden käskyjä, tehdä mitä vaaditaan ja mennä sen jälkeen kotiin vapaa-aikaa viettämään.

Jos itsensäjohtaminen ja yrittäjyys olisi helpompaa niin moni valitsisi silti palkkatyön. Kilpailu olisi niin kovaa.

 (featured image credit: Catherine Cronin / Flickr)

8 kommenttia 6 tapaa ansaita passiivista tuloa Internetissä

  1. Blogaaja-mokaaja

    Kyllä kait se on ”passiivista” se tulo, josset ole pariin vuoteen mitään tehnyt ja rahaa tulee yhä. Ymmärrän toki, että se vaatii alkusysäyksen… Mutta kuitenkin!

    Vastaa
  2. Mikko

    Passiivinen tulo on mielenkiintoinen termi joka kuitenkin ainakin omalla insinöörin logiikallani on jotenkin keiroon kasvanut. Passiivinen tulo vaatii aina toimiakseen aktiivisen ”katalyytin.”

    Passiivisen tulo voisi kuitenkin olla mahdollinen yksilön näkökulmasta: Kehittämällä virtuaalisen tuotteen tai palvelun jota toiset markkinoivat ja myyvät on varmasti paras esimerkki tästä ”passiivisesta tulosta”. Blogia itsessään en kuitenkaan laskisi missään vaiheessa passiivisen tulon piiriin kuuluvaksi. Blogi ei ole mitään ilman päivittyvää sisältöä, jatkuvaa markkinointia ja suhdetoimintaa.

    Erilaisia tuotteita markkinoivat tahot taas käyttävät paljon aikaa saadakseen sivunsa hakutuloksissa ensimmäiseksi. Tässäkin toiminnassa he ottavat usein tietoisen riskin sillä useinmiten todelliset tulot tehdään myyntisivuilla jotka ovat jo ennen myytävän tuotteen virallista lanseeraus päivää valmisteltuja. Markkinoitavasta tuotteesta voi tulla täysi floppi jos yksikin arvostettu sivusto toteaa että tuote on huono.

    Passiivinen tulo on siis useinmiten utopiaa tai ainakin omasta mielestäni väärä termi kuvaamaan affiliate markkinointia saati sitten blogeja.

    Vaikka asiakkaan ja myyjän välinen prosessi onkin affiliate markkinoinnissa täysin automatisoitu. Onhan se sitä vaikka bensiksen kylmäasemalla: Asiakas tulee paikalle itse, maksaa tuotteen, saa tuotteen ja poistuu ilman että myyjä on missään kontaktissa asiakkaan tai myytävän tuotteen kanssa. Enkä minä kutsuisi sitä passiiviseksi tuloksi.

    Samalla tavalla kuin kylmäasemat myy Affiliate markkinoija tuotetta. Affiliate markkinoija joutuu uudistamaan tuotetta/ myyntisivua tai metsästämään uusia tuotteita pystyäkseen pitämään tulonsa kuukaudesta toiseen samanlaisina tai kasvattamaan niitä. Samaan tapaan kylmäasemille tilataan lisää bensaa ihmisten autoihin, huolletaan laitteet ja rukataan vielä hintoja hieman ylös näin kesän tullen.

    Vastaa
    1. Ilpo Ryynänen

      Olet oikeassa, että passiivinen tulo terminä ei ole ihan täydellinen. Totesinkin postauksessani, että myöskään täydellistä passiivisen tulon lähdettä ei ole olemassa, koska sehän tarkoittaisi, ettei koskaan tarvitsisi tehdä asialle mitään ja rahaa tulisi.

      Kuitenkin nään bloginkin osaksi passiivisen tulon lähteenä. Kun myynti on automatisoitu niin hyvin, ettei omistajan tarvitse tehdä mitään kaupantekoprosessin aikana niin se on minusta passiivista tuloa. Tottakai kaikki myyntisivut ja kaikki muu markkinointimateriaali pitää tehdä etukäteen. Sitä työtä kuitenkin voi tehdä alun jälkeen paljon enemmän harvakseltaan. Tuskin kukaan on päivittämässä joka päivä omaa myyntisivuaan.

      Mainitsemasi kylmäasemaesimerkki on ihan hyvä ja minusta se on passiivisen tulon muoto offline-liiketoiminnassa. Saadakseen päivän tulot ei tarvitse käydä kuin vähän tankkaamassa lisää bensaa (eikä ehkä edes joka päivä), joka online-maailmassa tarkoittaa vaikka kävijämäärien analysointia ja niiden pohjalta tehtyjä muutoksia myyntisivuille. Jos on ammattilainen niin ei tuohon hommaan mene kuin tunti. Minusta tämä ajatus kuulostaa melko passiiviselta.

      Kiitos Mikko hyvästä ajatuksia herättävästä kommentista! Täytyypä pistää tuo blogisi seurantaan.

      Vastaa
  3. JVL

    ”Perustelen sitä kuitenkin sillä, että siihen on mahdollisuus, että tuotteitasi ostetaan silloinkin, kun et itse ole työnteossa. Internet “on auki” 24 tuntia vuorokaudessa. Blogisi ei sulkeudu silloin kun suljet selaimesi ja menet itse nukkumaan. Sänkyyn menosi jälkeen joku pirteämpi henkilö voi eksyä sivustollesi, kiinnostua tuotteestasi ja ostaa sen. Se on loppujen lopuksi aika yksinkertaista”

    Eikö tuolla logiikalla esimerkiksi kaikki verkkokaupat ole passiivista tuloa? Mitä jos tehtävänäsi on myydä jotain ja jätät asiakkaalle tarjouksen sähköpostiin ja nukkuessasi asiakas tekee siitä tilausvahvistuksen? Onko sekin passiivista tuloa?

    Vastaa
    1. Ilpo Ryynänen

      Hyvä pointti JVL. Oikeastaan ero ”mihin tahansa verkkokauppaan” tulee siinä, että kauppaahan ei ole se, että saat rahat asiakkaalta. Täytyy toki myös toimittaa tuote asiakkaalle, jotta rahat myös pysyisivät omassa hallussa. Tavanomaisissa verkkokaupoissa täytyy nähdä vielä työtä toimituksen eteen.

      Passiivisen tulon mahdollistavan kaupan vuoksi tuotteiden täytyy olla digitaalisessa muodossa. Blogeissa myytävät tuotteet ovat usein digitaalisia tuotteita, jotka pystytään lähettämään asiakkaalle esimerkiksi sähköpostiin heti tämän maksettua tuotteen. Tällaisen automaation mahdollistaa mm. E-Junkie. Automaatio mahdollistaa sen, ettei myyntiprosessiin tarvitse itse puuttua vaan asiakas voi milloin vain käydä ostamassa tuotteen ja saa sen myös itselleen ilman ihmisvälikäsiä.

      Kiitos kommentista, kun nyt tuli tarkennettua tuokin asia.

      Vastaa
      1. JVL

        Juu siis ero oli kyllä selvillä, saivartelu pitää vain mielen virkeänä.

        Mutta ylipäänsä yleistysten kanssa kannattaa olla varovainen nykypäivänä, kun jengi nielee kuitenkin asiat purematta.

        Ja eipä tuohon passiiviseen tuloon taida mitään virallista linjausta olla, esimerkiksi itsepalvelukirpputori tai provisiopohjainen ulkoistettu mainosmyynti on periaatteessa myytävän tuotteen toimittajan näkökulmasta olla passiivista tuloa.

        Vastaa
        1. Ilpo Ryynänen

          Totta tuo, että passiivinen tulo on aika venyvä käsite. Eräs verkostomarkkinointifirmakin käyttää myyntipuheenaan mahdollisuutta ansaita passiivista tuloa. Myöskin mainitsemasi esimerkit on hyviä, joista ei ehkä aikaisemmin ole ajateltu, että ne ovat suureksi osaksi passiivista tuloa.

          Postaukseni tarkoitus onkin herättää lukijoita ymmärtämään ”uusia” mahdollisuuksia. Nimenomaan Internetissä.

          Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *