7 tapaa saada lisää kävijöitä Googlesta



Hakukoneoptimointi ei ole erityisen seksikkään kuulosta. Ei ainakaan minusta. Silti se on nykypäivänä välttämätöntä toimintaa, jos haluat näkyä hakukoneissa. Tilastokeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan lähes 4,3 miljoonasta suomalaisesta Internetin käyttäjästä 86% etsi tietoa tuotteista ja palveluista vuoden 2009 syksyllä. Blogejakin lukee lähes 2,2 miljoonaa suomalaista. Eikö kiinnostaisi saada edes muutama silmäpari lisää omaan blogiisi?

Hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi on tärkeää näkyvyydellesi

Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan yksittäisen verkkosivun tai kokonaisen verkkosivuston sijoituksia hakukoneiden hakutulosten luettelossa tiettyjä hakusanoja käytettäessä (Wikipedia).

Blogit saavat yleensä suurimmat kävijämäärät muilta samantapaisilta sivustoilta, jotka ovat linkittäneet tähän tiettyyn blogiin. Silti hakukoneoptimointi on myös tärkeässä osassa lukijamäärän kasvattamiseen, koska yhä enenevissä määrin blogeissa on ratkaisuja ihmisten ongelmiin. Kaikki etsivät ongelmiinsa apua Googlen avulla ja täten sinun blogisi on myös hyvä olla näkyvillä.

Hakusanojen valinta

Kannattaa valita aina vähintään muutama hakusana, joilla haluat blogisi löytyvän. Esimerkiksi tämän sivuston ”kuumimpia” hakusanoja ovat kategorioiden nimet:

  • bloggaus
  • blogimaailma
  • blogin markkinointi
  • hakukoneoptimointi
  • henkilöbrändi
  • kirjoittaminen

Lista saattaa muuttua vielä, mutta käytännössä nuo ovat ne peruspilarit, joista kirjoitan tässä blogissa. Suosittelen löytämään itsellesi hakusanat ajattelemalla potentiaalisen lukijasi kannalta. Millä hakusanoilla itse etsisit tietoa blogisi aiheista?

Hakusanojen on hyvä olla sellaisia, jotka vastaavat potentiaalisten lukijoiden tarpeisiin ja ongelmiin. Jos joku haluaa esimerkiksi tietää blogin markkinoinnista tai hakukoneoptimoinnista enemmän, ajan mittaan tämä sivusto näkyy hyvillä sijoilla hakutuloksissa. Keskityn asettamaan valitsemiani hakusanoja (ts. avainsanoja) oikeisiin paikkoihin (7 tapaa), jotta Google noteeraisi sivuston hyväksi tiedon lähteeksi aiheelle.

Alla olevassa videossa on Googlen näkemys, miten tehdään tehokas hakusanalista. Kyseisellä yrityksellä on myös tehokas työkalu Google Keyword Tool hakusanalistan tekemisen avuksi.

1. Domain

Oman domain nimen(esimerkki.fi) valitseminen on ensisijaisen tärkeää pohdittaessa, kuinka sivusto tulee näkymään Googlessa. Jos haluat alkaa bloggaamaan esimerkiksi käsintehdyistä koruista niin kannattaa valita domain tyyliä kasintehdytkorut.fi. Jo verkkosivusi osoitteeseen kannattaa sisällyttää avainsanasi.

Pieni ongelma on se, että suosituimmat domain nimet saattavat olla jo käytössä. Jos näin on niin myös avainsanalla varustettu alidomain auttaa nostamaan sijoitustasi. Kannattaa siis harkita myös muotoa blogi.sivustosi.fi.

2. Verkkosivun otsikko

Tällä tarkoitetaan selaimen yläpalkissa näkyvää otsikkoa eli titleä. Se on yksi tehokkaimmista hakukoneoptimoinnin keinoista. Avainsana(t) kannattaa sisällyttää otsikon ensimmäiseksi tai mahdollisimman alkuun, koska Google arvottaa mahdollisesti sivusi ylemmäksi tällä tavalla. Otsikko saa olla maksimissaan 70 merkkiä pitkä.

Käsityöblogisi otsikko voisi olla vaikka: ”Käsintehtyjä koruja aidosta suomalaisesta nahasta. Kasintehdytkorut.fi”. Esimerkki otsikko on hieman myyntihenkinen, joten se voisi sopia kyseisiä koruja myyvälle sivustolle. Joka tapauksessa otsikon pitää olla mahdollisimman informatiivinen tiivis paketti ja avainsanat kannattaa sijoittaa ensimmäiseksi.

3. Kuvaus

Verkkosivun ”description” kohta ei nosta verkkosivun sijoitusta hakutuloksissa, mutta se on ensisijaisen tärkeä googlettajan valitessa, mitä linkkiä klikkaa. Kuvaukseen voi kirjoittaa maksimissaan 155 merkin verran tekstiä, joten informaatio sivusi aiheesta pitää olla todella tiivis. Sen pitäisi kertoa googlettajalle, mitä tietoa ja vastauksia blogisi tarjoaa.

Descriptionin kaltaisiin metatietoihin kuuluu myös ”keywords”, mutta sen voi jättää pois kokonaan. Se ei näy selaimessa eikä auta sivustoa näkymään Googlessa paremmilla sijoilla.

Title ja Description Googlessa

4. Linkkien ankkuritekstit

Myös sillä on väliä, mitkä sanat luot linkiksi toiselle sivustolle. Kannattaa mahdollisuuksien mukaan sisällyttää avainsanoja myös aktiivisiin eli klikattaviin elementteihin.

Kaikista arvokkaimmat linkit tulevat muilta sivustoilta, joiden linkkien ankkuritekstejä ei pääsekään niin vain ronkkimaan. Jos teet yhteistyötä jonkun muun bloggaajan kanssa niin sopikaa, että käytätte toistenne avainsanoja ankkuritekstinä, kun linkkaatte toistenne blogeihin.

5. Väliotsikot ja lihavointi

Google tykkää kaikista esiin tuoduista sanoista ja sananparsista. Kannattaa siis sijoittaa avainsanoja otsikoihin, lihavointeihin ja kursivointeihin. Järki täytyy silti säilyttää mukana, koska Google voi huomata liialliset yritykset nostaa väkisin hakutulostaan. Lukijatkaan eivät mahda rakastaa blogiasi, jos joka toinen lauseesi on lihavoitu ja otsikoita on vain otsikoiden vuoksi.

6. Leipäteksti

Blogin yksi selvistä etuuksista verrattuna yleiseen staattiseen verkkosivuun on vaihtuva sisältö. Avainsanoja ja linkkejä kannattaakin sijoittaa postauksien leipätekstiin, mutta jälleen kerran luonnollisiin paikkoihin. Muutama avainsana per postaus auttaa nostamaan hakutulostasi Googlessa pitkässä juoksussa.

7. Kuvien tekstit

Kuville on mahdollista lisätä ALT-teksti, joka tulee esiin kuvan ollessa pois toiminnasta. Kyseinen teksti auttaa osaltaan näkyvyydessä Googlen hakutuloksissa. Hakukoneethan eivät osaa tunnistaa kuvia ja videoita, joten niistä ei itsessään ole apua.

Kuvien tiedostonnimet vaikuttavat näkyvyyteen Googlessa. Kannattaa kirjoittaa niillekin jokin järkevä tiedostonimi kameran luoman DSC_0892.jpg nimen sijasta. Avainsanat ovat jälleen oiva valinta.

Sisällöntuotanto

Hakukoneoptimointi voi tuoda paljon lisää lukijoita sivullesi, mutta olen vahvasti sillä kannalla, että kannattaa kirjoittaa ensisijaisesti ihmisille ja sitten vasta Googlelle. Tietysti taitavimmat kirjoittaa Googlelle siten, että se on silti luontevaa eikä lukija huomaa mitään. Se vaatinee kuitenkin useiden vuosien hikisten kirjoitustuntien vaatiman treenin.

Muista, että muutokset eivät näy heti, jos koitat googlata sivustosi tekemiesi muutoksien jälkeen. Anna Google-botin tehdä rauhassa työnsä ja käy katsomassa uudestaan kahden tai kolmen päivän jälkeen. Botti paralla ei ole kuin muutama miljardi nettisivua läpikäytävänä.

Oletko sinä optimoinut sivusi Googlelle? Saitko apua tästä postauksesta? Kommentoi toki!

20 kommenttia 7 tapaa saada lisää kävijöitä Googlesta

  1. Joonas Vanhatapio

    Lisäksi Google nykyään arvostaa myös muunmuassa seuraavia ominaisuuksia:

    – Sivusto on responsiivinen, eli toimii mobiililaitteen ruudulla ilman zoomausta.

    – WordPressille suosittelen lisäosaa Yoast SEO, joka arvostelee jokaisen sivuston ”rankingin” sisällön perusteella. Yoast SEOlla saa myös artikkeliin haluamansa otsikon ja kuvaustekstin Googleen

    – Googlen haussa voi päästä selkeämmin näkyviin käyttämällä Rich Cards-nimistä ominaisuutta, jolloin voit saada esimerkiksi tuotteesi hinnan & kuvauksen suoraan hakutuloksiin näkyviin.

    – Erityisesti blogeilla pääsee erottumaan tällä hetkellä joukosta, jos ottaa käyttöön Facebookin Instant Articles, sekä Googlen AMP-teknologiat. Molemmat ovat mobiililaitteille suunnattuja teknologioita, joilla minimoitu versio blogitekstistä saadaan näkyviin suoraan ilman hidasta sivunlatausta.

    – Käytössä oleva webhotelli on nopea ja siinä on käytössä SSL-varmenne (HTTPS).

    P.s. Lisää apua uusimpien teknologioiden käyttöön, sekä nopean webhotellin ilmaisella SSL-varmenteella saat osoitteesta https://vanhatapio.fi

    Vastaa
  2. Jenny

    Hei!

    Olen itse bloggannut jo vuoden ja en oikein huomaa mitään muutosta, kun sen että tuli 7 lukijaa, mutta se ei oikein miellytä tai se kun en saa kommentteja paljon. Minulla on ollut jo kaksi blogiyritystä, jotka poistin kun en oikein saanut lukijoita. Haluan saada lukijoita, mutta myös kommentteja. Mitä minun pitäisi tehdä??

    Vastaa
  3. Pekka Sahlsten

    @Jyri: Kannatan ehdottomasti WordPressissä hakukoneoptimoinnin tekemistä lisäosalla eikä suoraan teemassa. Syykin tähän on yksinkertainen: Kun vaihdat teemaa, minkä taatusti ennemmin tai myöhemmin kunnon blogin elinkaaren aikana teet, ei optimointeja tarvitse virittää uudelleen.

    WordPressin filosofia on pitää sisältö ja sen näyttäminen erillään. Hakukoneoptimointi on osa sisältöä, joka pitää mielestäni erottaa ulkoasusta eli teemasta. siksi en myöskään käytä joidenkin valmiiden teemojen sisäänrakennettuja SEO-ominaisuuksia.

    Jos ei valmiit lisäosat kelpaa, voi aina koodata oman, jos aikaa on liikaa. Minulla ei ole. Taidot siihen toki löytyisi ;)

    Vastaa
    1. Nanna

      Aww, puhukaa suomea, jooko!
      Lisäosa, SEO-ominaisuus, HTML-tag… Tajuan periaatteen, millä hakukoneet ja optimointi toimii, mutta kuinka se WordPressillä tehdään? Pitääkö HTML-tagit tehdä jotenkin erikseen vai tajuaako WordPress sellaisiksi kaikki asettamani avainsanat ja lihavoinnit/kursivoinnit? Kun kirjoittaa isomman aihepiirin alla eri aiheista, pitäisikö silti laittaa aina myös isomman kokonaisuuden tagi? Eikö ajatus olisi toistaa samaa sanaa sivustossaan mahdollisimman monta kertaa?

      Kiitos tästä ihanasta bloggauksen käsikirjasta! Toivoisin vielä lisää ohjeita ja vinkkejä WordPressin käyttöön. Siis sellaisia, joita ei tarvitse lukea sanakirjan avulla. ;)

      Vastaa
  4. Ilpo Ryynänen

    Kiitoksia erittäin paljon kaikille kommenteista. Jhännä että hakukoneoptimointi sai näin paljon keskustelua aikaiseksi.

    Eve: olet aivan oikeassa. Linkin ankkuritekstillä tarkoitetaan sanaa(tai sanoja), jota käytetään linkkinä.

    Satu: Ei kai hakukoneoptimointi ole siltä kantilta arvailua, jos asiaa on tutkittu, miten Google käyttäytyy. Silloin tietämys on mielestäni enemmän lähempänä totuutta kuin arvailua.

    Puhun paljon Googlesta kaikkien hakukoneiden sijaan, koska yli 90% suomalaisista käyttää sitä ainoana hakukoneenaan. Koen relevantiksi puhua siitä, miten nimenomaan Google käyttäytyy (vaikka täytyy tunnustaa, etten hakukoneiden eroja tiedäkään oikein).

    Vesa: Olen samaa mieltä kanssasi, että some-guruja (vaikka wannabe) ja hakukoneoptimoijia tarvitaan. En koe vielä itseäni täysiveriseksi hakukoneoptimoijaksi, koska sen opiskelu on vielä hyvin kesken. Se on kuitenkin nyt jo avannut silmäni useiden nettisivujen suhteen, että kuinka moni oikeasti optimoidaan Googlelle, vaikka hakukoneoptimoijia pitäisi olla olemassa joka sormelle. Jopa meidänkin firmalle on koitettu myydä optimointia.

    Ketä Vesa tarkoitat ”teillä”, kun viittasit rimaan hakukoneoptimoinnissa ja löydettävyydessä? Poikkeamaan, Proakatemiaan vai Bloggaus.fi?

    Vastaa
  5. Satu Suomi

    Tästä lisää ajateltavaa hakukoneoptimointiin.
    http://searchengineland.com/top-ten-organic-seo-myths-12052
    http://www.vanseodesign.com/blogging/post-less-improve-your-blog/

    Kaikin puolin hakukoneoptimointi on suurimmaksi osaksi arvailua siitä mikä toimii ja mikä ei. Ja kuten kerran viisas mies sanoi, tärkeämpää on saada lukijat koukuttuun sivustoon kuin se että ehdoin tahdoin yrittää saada sivuja korkeammalle hakutuloksissa.

    Kannattaa myös huomioida sekin, että mm. Googlen haut ovat nykyään hyvinkin yksilöllisiä. Se että sivu on ykkösenä toisaalla ei tarkoita sen olevan joka paikassa. Ei pidä myöskään unohtaa muita hakukoneita.

    Ja jos on kiinnostunut enemmän WordPressistä ja miten siitä sais mm. lähdekoodiltaan parempaa vähentämällä turhakkeiden määrää kannattaa tutustua thesis -projektiin. http://diythemes.com/thesis/

    Vastaa
  6. Vesa Ilola

    Olet Ilpo hienosti kerännyt yhteen ne pääkeinot, joihin törmäsin kesän aikana hakusanalla hakuoptimointi. Koska itse teknisesti lähes täysin tumpelo, luotan eniten sisällön kautta optimointiin. Muita seitsemää kohtaa täydennän fiiliksen mukaan.

    Verkkomarkkinointi on taitolaji, jossa pääsee eteenpäin pienilläkin europanoksilla. Vaikka Alf Rehn vitsailee että sosiaalisen median gurujen lisäksi vain hakuoptimoijia löytyy verkosta enemmän kuin sieniä sateella, molempia tarvitaan.

    Kirjoituksesi laittaa pohtimaan jälleen että onko tekniikallakin sittenkin väliä (eikä pelkällä tiheydellä). Mihin muuten olette laittaneet riman oman hakuoptimointinne ja löydettävyyden suhteen?

    Viekää muuten ProAkatemiassa läpi digitalkkari-konseptia omien tarkoitusperienne mukaan.

    Vastaa
  7. Eve

    Kiitos hyvästä tekstistä.

    Mitähän on nuo ”linkkien ankkuritekstit”? Tarkoitetaanko vain linkin nimeä? Jotenkin mennyt ohi tuo nimitys.

    Kiitos

    -Eve

    Vastaa
  8. Lauri Kutinlahti

    Minun php- ja html-sormet ovat kovin keskellä kämmentä, joten olen optimoinnissa tukeutunut seo-plugareihin.

    Eri plugareiden välillä taasen on hirvittävän vaikea valita, koska kaikki tekevät samoja asioita, mutta toteutustavasta ei voi olla varma. Eri koodaajalla on varmasti eri ”käsiala” ja sen selkeys vaikuttaa hakutuloksiin.

    Vastaa
  9. Ilpo Ryynänen

    Kiitos kommentista Antti. Sitemapeista ainakin sen verran tiedän, että XML-sitemapit(WordPressillä hyvä plugin Google XML-Sitemaps) ovat nimenomaan hakukoneille tehty. Ne selventävät hakukoneille sivuston rakenteen, joka on varsinkin laajoille sivustoille tärkeetä. Näin esimerkiksi Googlen spider-botti löytää nopeammin kaikki sivuston osat ja indexoi sen mahdollisesti tämän takia korkeammalle hakutuloksissa.

    Aion tehdä postauksen WordPressistä ja hakukoneoptimoinnista tiistaina tai viimeistään torstaina, joten be tuned ;) All-in One SEO Pack -plugin on ainaki ehdoton WordPressin käyttäjille.

    Kiitos näkemyksestä Jyrille. Eihän ne plugarit tosiaan mitään taikoja tee, mutta helpottavat hieman ”tavallisen” bloggaajan elämää. Tulee selvästi ilmi, että mitkä ovat niitä tärkeimpiä kohtia SEO:n kannalta, joihin tulee kiinnittää huomiota.

    Varmasti handmade-optimointi toimii yhtä hyvin ellei paremmin.

    Vastaa
  10. Jyri Väätäinen

    All In One Seo Pack tms. SEO-plugarit on junttien hommaa. Ne ei auta mitään, tosimies optimoi itse puukottamalla teemaa. :)

    Mä oon pitänyt blogiani ilman SEO-lisäosaa jo vuoden ainakin, eikä sijojen laskusta tietoakaan. Tässä kuussa jo lähes 45 000 uniikkia. :)

    Vastaa
  11. Antti Vuento

    Hyvää tekstiä, Ilpo!

    Oletko kuinka perillä, että mitenkä inline scriptit, sivujen headerit (ja niiden linkitykset) sekä sitemapit vaikuttaa nykyään tuloksiin? Eri CMS:t tuntuu taittavan koodia eri tavoin ja ainakin osan tuottama lähdekoodi on kovin sotkuista.

    Onko sulla kokemusta esim. WP:n SEO-plugareista? Olis hienoa jos voisit valaista tällä alueella, kun pitäis omiakin sivuja miettiä syksyn tullessa.

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *