Kuinka vältyt aloittelijan virheiltä blogissasi



Olen kirjoittanut blogiani hieman yli viisi kuukautta. Olen siis käytännössä täysi noviisi. Tähänastinen matkani on ollut lyhyt, se on ollut sitäkin mielekkäämpi. Ja vaikka blogin kirjoittaminen on minulle työtä, mutta ehkä hienointa työtä, mitä kuvitella saattaa. Blogini on myös ollut minulle oppimatka, jonka varrella olen tehnyt karkeita virheitä. En silti vaihtaisi päivääkään pois.

Minulle blogi on väline innovoida ja jäsennellä ajatuksia. Sen avulla olen pakottanut itseni keräämään tietoa alastani. Blogini on investointi, minkä avulla parannan kirjoittamistani ja kartutan osaamistani. Lisäksi se on minulle tapa ilmaista itseäni. Blogini on antanut minulle hetken päivästä, hetken olla taiteilija.

Pääsyy kirjoittamiselle on kuitenkin aina ollut asiakashankinta. Blogini on siis yksi markkinointikanavistani. Uskoin yritystoimintani alussa vakaasti siihen, että blogin kirjoittaminen loisi lukijoille kuvan ammattitaidostani ja lisäisi Google-näkyvyyttä. Tarkoitukseni oli siten saada palvelujani kaupaksi. Ja vaikka tiesin olevani hyvä alallani, jostain syystä blogini ei ottanut tuulta siipiensä alle. Nyt tiedän miksi.

Oli syysi mikä tahansa; kirjoitit sitten blogiasi omaksi tai muiden iloksi, tai hankkiaksesi asiakkaita, muutama asia sinun on aina pidettävä mielessä. Etsit sitten rahaa, poliittista valtaa tai ihmisten kunnioitusta, alla olevat viisi kohtaa ovat elintärkeitä. Sillä jokainen blogin kirjoittaja haluaa lopulta tehdä jotain erityistä. Et kirjoittaisi, jos et haluaisi pientä mutkaa universumiin.

Autan sinua nyt luomaan blogistasi merkityksellisen ja opastan, miten vältyt aloittelijan virheiltä – virheiltä joita itse tein. Jos pohdit blogin aloittamista tai olet juuri aloittanut, tämä artikkeli on sinulle.

Ja näin jälkeenpäin ajatellen: voi kun joku olisi kertonut minulle nämä asiat, jotka kerron nyt sinulle…

Päätä, minkä ongelman haluat ratkaista

Kirjoitan omassa blogissani jatkuvasti nichestä. Nichen ehkä paras määritelmä on: ”joukko ihmisiä, jotka jakavat saman ongelman ja jotka löytyvät samalla tavoin.” Ja vaikka maailman 200 miljoonasta blogista löytyy jo niche jokaiselle sitä etsivälle, on sinun silti tehtävä valinta. Sinun on päätettävä, minkä lukijoidesi ongelman haluat ratkaista.

Älä siis tee niin kuin minä tein. Vaan rajaa tarkasti kenelle blogiasi kirjoitat. Itse olin niin vakuuttunut omasta erinomaisuudestani, että kirjoitin lähes kaikille. Kirjoitin markkinoinnista, strategioista, itsensä kehittämisestä ja innovaatioista. Ja vaikka laaja aihepiiri helpottikin aiheiden löytämistä, ei se palkinnut pidemmän päälle. Et auta lukijoitasi, etkä kehitä itsestäsi todellista oman kapean alasi osaajaa, jos et ratkaise vain yhtä ongelmaa. Et myöskään kykene ylläpitämään ihmisten mielenkiintoa, jos harhailet nichessäsi.

Kirjoita esimerkiksi ruoanlaittoblogia, joka keskittyy toscanalaiseen perinneruokaan. Bloggaa muotiblogia, joka tarjoaa vastauksen iänikuiseen kysymykseen: mikä miesten kengissä on niin kiinnostavaa? Tai rakenna hauskojen kissojen blogi (ihmiset rakastavat kissoja, varsinkin internetissä). Tärkein tehtäväsi on ”yksinkertaisesti” kirjoittaa blogia, jonka avulla autat ihmisiä olemaan enemmän kuin he nyt ovat.

Minulla kesti viisi kuukautta ymmärtää tämä. Tällä hetkellä kirjoitan omassa blogissani siitä, kuinka yritykset voivat käyttää internetiä brändätäkseen itsensä paremmin (en siis lolcatseistä).

Kirjoita tähtitieteellisesti

Ole hyvä, ei ei, ole erittäin hyvä. Ole tähtitieteellisen hyvä. Kirjoita sisältöä, josta puhutaan, josta kerrotaan kavereille ja johon linkitetään. Ole nichesi ylivoimainen ykkönen. Sillä vasta todella merkittävä sisältö muuttaa koko pelin. Vain luomalla uskomattoman hyvää sisältöä, voit nauttia oikeutetusti merkittävistä lukijamääristä. Ja mitä enemmän lukijoita sinulla on, sen todennäköisemmin kykenet hankkimaan maksavia asiakkaita tai vääntämään sen kuuluisan pienen mutkan maailmankaikkeuteen.

Kysy itseltäsi, millaisia blogeja sinä olet itse valmis lukemaan. Minä kysyn tätä kysymystä jatkuvasti, vaikka en kirjoita itse lähellekään tähtitieteellisesti. Kysyminen kuitenkin auttaa.

Vaikka tavoitteesi on tulla parhaaksi, ei sinun täydy olla sitä välittömästi, tuskin tähän pystytkään. Mutta tähtää korkealle. Älä tyydy vähempään. Blogien maailmassa hopea on häpeä.

Miten tämä ylivoimainen johtoasema sitten saavutetaan? Lähetä postia, niin keskustellaan hinnoista – ai, ai, ei vai… No täytyy ilmeisesti ilmaiseksi kertoa oma näkemykseni siitä, mikä mahdollistaa todella laadukkaan sisällön:

  • Täytä RSS-lukijasi maailman parhailla bloggareilla. Lue aktiivisesti heidän uskomattomia kirjoituksiaan. Sisäistä, mistä he kirjoittavat ja opi heiltä joka päivä jotain uutta. Ei todellakaan ole häpeä lukea muiden blogeja. Moni maailmantähtikin salailematta kertookin, kuinka yksi tärkeimmistä bloggarin työkaluista on hyvä blogilista.
  • Lue muitakin tuotoksia, kuin blogeja. Lue oman alasi kirjallisuutta, niin suomalaista kuin englantilaistakin. Etsi oleellisia tutkimustuloksia. Muista myös nauttia suomalaisesta loistavasta kaunokirjallisuudesta. Vai mitä luulet: lukeeko Jari Tervo paljon kirjoja?
  • Kirjoita aivan käsittämättömän paljon. Kirjoita sormesi verille ja persauksesi puuduksiin. Näin tekee jokainen kirjailija ja hyvä bloggari. Siksi hyvän blogin kirjoittaminen on myös kykyä istua alas. Blogi on työtä. Älä erehdy tästä.
  • Älä kitsastele rahoissasi. Pystyt hankkimaan alle 100 eurolla aivan käsittämättömän kovia e-kirjoja Copybloggerilta tai Probloggerilta. Parhaimmillaan julkaisuja irtoaa alle kympillä! Ja jälleen, ei ole todellakaan häpeä oppia kirjoittamaan paremmin. Ei ole häpeä maksaa omasta osaamisestaan. Tiedän, että tämä on kynnys jokaiselle meille tee-se-itse-ihmisille. Kynnys se oli myös minulle. Mutta voin vakuuttaa, jotkut e-bookit todella ovat money well spent. Ja vaikka uskomaton tietomäärä on kerätty maailman blogeihin, eivät ne kykene ikinä korvaamaan kirjoja. Tai Amazonin Kindleä.

Käännytä lukijoistasi ostavia asiakkaita

Suurin erheeni blogini alkutaipaleella oli myyntisuppilon heitteillejättö. En osannut, viitsinyt, tahtonut, ymmärtänyt, kuinka oleellista on käännyttää blogini lukijoita ostaviksi asiakkaiksi. Nyt jälkeenpäin tämä lähes nostaa kyyneleet silmiini. Miksi ihmeessä raha ei kelvannut?!

Yksi oleellisimmista asioista blogissasi on järjestelmä, jonka avulla keräät sähköpostiosoitteita. Ilman tätä mahdollisuutta blogisi on kuin kala kuivalla maalla, lintu ilman siipiä, koira ilman häntää, pupu ilman korvia. Ilpo tulee varmasti blogissaan käymään tätä asiaa tarkemmin läpi, joten en sen tarkemmin tähän perehdy. Internet on täynnä vinkkejä, ohjeita ja palveluja tämän asian ratkaisemiseksi. Päädyt sitten Aweberiin, Getresponsiin tai Mailchimppiin niin et tule katumaan ratkaisuasi päivääkään.

Hanki autoresponder. Piste. Ei tästä tämän enempää. Hanki se, käytä palvelua ja tee sivuillesi opt- in-form. Koodaustaitoa ei tarvita.

Tämä blogi ei riitä kattamaan kaikkia niitä kommervenkkejä, joita tarvitaan hyvän sähköpostikampanjan luomiseksi. En tässä kerro siitä enempää, mutta voit joutessasi käydä lukaisemassa tämän erinomaisen artikkelin.

Tee kirjoitussuunnitelma blogillesi

Toinen asia, mitä lukijasi rakastavat hyvän sisällön lisäksi on, että sisältöä tulee tasaisesti. Heikosti päivittyvä blogi karkoittaa uskollisimmatkin lukijasi. Tällainen blogi myös poistetaan helposti RSS- lukijasta. Tämän kerrottuani voinkin samaan hengenvetoon kertoa, että sinun ei tarvitse kirjoittaa viitenä päivänä viikossa. Kukaan ei oleta sinun tekevän niin.

Olen itse kirjoittanut paljon. Olen pyrkinyt kirjoittamaan viitenä päivänä viikossa, koska uskoin sen tuovan paljon lukijoita. Tällä hetkellä olen muuttamassa tapaani. Viisi päivää viikossa on minulle liikaa. Haluan keskittyä pitempiin ja sisällöltään parempiin artikkeleihin. Tulen edelleen kirjoittamaan paljon, mutta harvemmin. Keskityn enemmän sisältöön, luon enemmän lisäarvoa. Voin myös panostaa hieman pidemmillä artikkeleilla paremmin Google-näkyvyyteen.

Suunnittele, miten kirjoitat blogiasi, kuinka pitkiä artikkeleja kirjoitat ja kuinka usein blogisi päivittyy. Pitäydy tässä luomassasi kehyksessä. Tärkeintä on, että kirjoitusrytmisi antaa sinulle mahdollisuuden kirjoittaa hyvin.

Ole valmis markkinoimaan blogiasi

Kirjoita niin he tulevat. Vaan eipä mene näin. Ilman google-näkyvyyttä, sosiaalista mediaa, sähköpostia ja reaalimaailman verkostojasi blogisi päättyy kuin kanan lento. Tämä onkin blogin erikoinen kuriositeetti: sinun on oltava valmis markkinoimaan markkinoinnin välinettäsi. Mutta tätä se on. Tarvitset lukijoita, jotka ovat valmiita markkinoimaan blogiasi puolestasi.

Tässä listani siitä, miten markkinoit blogiasi paremmin. Tällä kertaa voin ylpeästi sanoa, tee niin kuin minäkin teen:

  • Lisää käyntikorttiisi maininta blogistasi ja sen hyödyistä.
  • Ilmoita blogistasi vanhoille tutuillesi, ystävillesi, kollegoillesi ja yhteistyökumppaneillesi. Pyydä heitä lukemaan ja vinkkaa kohteliaasti, että heillä on lupa kertoa blogistasi eteenpäin.
  • Käytä aikaa optimoidaksesi blogisi sekä jokainen yksittäinen kirjoituksesi Googlea varten.
  • Sosiaalimediasoi blogisi. Tämä näppärältä kuulostava sana tuskin on olemassa, mutta käytän sitä silti. Tarkoitan sanalla, niitä toimenpiteitä, joita sinun on tehtävä levittääksesi blogiasi sosiaalisissa medioissa. Esimerkiksi Hootsuite antaa mahdollisuuden rakentaa automaattisen mainoksen, joka lävähtää tietyllä hetkellä kaikkiin suureen kolmeen: Twitteriin, LinkedIn:iin ja Facebookkiin. Voit myös käskeä Hootsuitea mainostamaan useammin kuin kerran.
  • Muista myös, että sosiaalinen media on sosiaalinen. Älä siis vain mainosta, muista myös kommentoida muiden blogeja ja ihan keskustella ihmisten kanssa. Tiedän, pelottavaa eikö totta?
  • Ole mielenkiintoinen kaikkialla, missä ikinä kuljetkin. ”What is remarkable? Something worth making a remark about.” Mikä on huomionarvoista? Se, mikä on syytä huomioida.

Yhteenveto

Kun unelmoit upeasta tulevaisuudesta kuuluisana bloggerina, joka ravaa samppanjabileissä, syö kaviaaria aamupalaksi ja kurvailee Maseratilla kauniilla kotikulmillaan Kaivopuistossa, on sinun oltava valmis tekemään uskomattoman lujasti töitä. Sinun on haluttava olla paras. Sinun on myös syytä oppia muiden virheistä. Kuuntele siis minua! Älä koomaa tätä käsittämättömän upeaa mahdollisuutta, vaan tee asiat oikein jo alusta lähtien. Laita kertomani asiat käytäntöön. Mutta jos saan esittää yhden pyynnön: älä pliis bloggaa BigBrotherista.

Mitä mieltä sinä olet? Mitkä asiat on sinun mielestäsi otettava huomioon aloittaessa bloggaamista?

Artikkelin kirjoitti Aarne Ekström (aarne.ekstrom [ät] essale.fi). Hän kirjoittaa brändäykseen ja asiakaskokemuksiin liittyvää blogia osoitteessa http://www.essale.fi.

22 kommenttia Kuinka vältyt aloittelijan virheiltä blogissasi

  1. Jenni

    Olipas hyvä kirjoitus, kiitos neuvoista! Aloittelevana bloggaajana koetan noudattaa näitä neuvoja, josko saisin muutaman lukijan lisää! :)

    Vastaa
  2. Ilari Haapakoski

    Hyviä ohjeita, kiitos

    Aloin ite blogin reilu viikko tarkoituksena jakaa ajatuksiani. Koetan löytää ja ratkoa yhteiskuntamme ongelmia ja syitä mielessäni. alotin sen ihan siks ku en niistä muualla oo kuullu.

    http://ilarihaapakoski.blogspot.fi

    Oon vasta alkanu hakemaan enämpi miten siitä sais paremman näkösen ja luettavamman.

    Tätä juttua ku aloin lukemaan, niin pisti silmään pilkun paikat. Käsittääkseni predikaatti eli verbi on olellisin asia, jota pilkuilla erotetaan ja määrittää lauseen. Tosi liekkö tarkoituksenmukaisia. Lauseen aloittaminen ´´ja´´ sanalla mietitytti myös jne.

    Noi ny ei paljo merkannu kokonaisuuen rinnalla.

    Vastaa
  3. Feyris Nyannyan

    siun päässä on jotain vialla, vammainen. mitähän tuommoinen ihminen tekee sitten kun netit katkeaa ja neekerilaumat polttaa kaupungit maan tasalle

    Vastaa
  4. snanna

    Aivan mahtavat vinkit! Olen itsekkin taas virittelemässä bloginkirjotusfiilistä päälle, postasin ennen monta kertaa viikossa, sitten se harveni ja loppui. Pidin sitä taukona, ja nyt näillä ohjeilla uuteen nousuun! Kiitos erittäin paljon!

    Vastaa
  5. Riitta K

    Hei!
    Tässäpä uunituore blogaaja, olisiko muutama päivä takana. Blogi on ollut v 2006 saakka, mutta ei juuri kiinnostusta. Nyt tuntui että on oikea aika aloittaa blogin pitäminen kunnolla.
    Oivat ohjeet täältä sain. Huvitti tuo ”kirjoittaminen” kun olen ajatellut blogini olevan hyvin lyhytsanaista sorttia, ennemin kuviin keskittyvää. Olen aloittelija silläkin saralla, mutta…jotakin täytyy harrastaa ja jostakin täytyy aloittaa.
    Kiitos vinkeistä.

    Riitta K

    Vastaa
  6. Kaija

    Tämä oli yksi parhaista kirjoituksista bloggauksen aloitusta koskien, onneksi luin sen nyt oman bloggaukseni alkutaipaleella.
    Usko omaan visiooni on vielä vahva :), nicheni vaikuttaa laajalta, mutta taustalla on selvä suunnitelma. Tulevaisuus näyttää, miten se pidemmällä tähtäimellä toimii.

    Vastaa
  7. Miika I.

    Hei.

    Hyviä ohjeita, niistä vaikein on tietysti tuo tähtitieteellisen hyvien postausten kirjoittaminen. Olen omaa Pikamulkaus blogiani pitänyt maaliskuusta 2011 asti, mutta vasta tämän vuoden elokuussa otin sen hieman vakavammin.

    Harjoitus tekee mestarin eli kirjoittamalla varmasti kehittyy. Näin ainakin uskon ja toivon. Viikossa on tällä hetkellä 200-300 käyntiä, joten parantamisvaraa on vielä runsaasti.

    Vastaa
  8. Janne

    Hyvä artikkeli, kiitos vinkeistä!

    Reilu kuukausi sitten aloitin oman blogini, jossa keskityn ohjelmointiasioihin. Mainetta lähinnä tavoittelen, mutta toki myös näkyvyyttä tuotteilleni ja omalle osaamiselleni.

    Omat blogipostaukseni ovat vielä sillä tasolla, että sisältö jää varsin laihaksi. Monet blogiviestini ovat luonteeltaan sellaisia, että esitän niissä ongelman, joka tuli vastaan, sekä ratkaisun tähän ongelmaan. Ei siis mitään kovin syvällistä pohdintaa ongelman syistä. Kenties tähän voisi panostaa ja tässä asiassa kehittyä.

    Pitää tutustua myös noihin 31.8.2012 laittamiisi linkkeihin.

    Vastaa
  9. Ville Tarpila

    Huh. Johan oli loistavaa tekstiä. Kouluprojektina ruvettiin pitämään blogia ja päätin hieman vapaa-ajalla ottaa asioista selvää, että miten saa lukijoita parhaiten blogille. Muutaman tunnin tässä lueskellut ohjeita, mutta tämä oli ehdottomasti parhain. Kiitoksia tästä! Ehkä sitä saa tuulta siipien alle tämän ”ohjevihkosen” avulla.

    Vastaa
    1. Aarne Ekström

      Terve Ville,
      Kiitos mahtavista sanoista! Tästä artikkelista on jo pari vuotta aikaa, mutta vieläkin saan tästä hyvää palautetta.

      Toivottavasti bloginne saa hyvin tuulta alleen. Jos lisää lukemista kaipaat, niin laitoin tuohon alle vielä pari artikkelia, jotka on kirjoitettu tämän jälkeen.

      http://www.essale.fi/index.php/2010/12/millainen-sisalto-tuo-ihailijoita/

      http://www.essale.fi/index.php/2011/05/mita-epatavallinen-sisallontuotantosi-tarvitsee/

      Teoria sisällöntuotannosta on suhteellisen simppeli, mutta käytäntö on jotain toista. Suosittelen myös, että tutustut näihin englanninkielisiin blogeihin.

      copyblogger.com
      problogger.net
      ittybiz.com
      socialtriggers.com
      socialmouths.com
      thinktraffic.net

      Vastaa
  10. Pingback: Kotisivujen suunnittelu | Sanamanna t:mi

  11. Markku Janhunen

    Ihmettelin jo, miks mulla ei ole lukijoita. Nyt tiedän, kiitos siitä. Täytyypä ottaa uusi asenne ja toimintatapa. Jee!

    Vastaa
  12. Rich

    Kiitos hyvästä bloggauksesta. Minäkin olen pitänyt blogia jo muutaman kuukauden. Välillä into meinaa lopahtaa ja välillä se taas liekehtii.

    Kiitos monista hyvistä käytännön vinkeistä ja muistutuksista.

    Tällaisia innostavia kirjoituksia on ilo lukea!

    Vastaa
  13. Lauri Kutinlahti

    Hyvä Ilpo! Loistava lista.
    Itsekin opettelen vielä kantapään kautta ja nämä varmasti jeesaa eteenpäin. Aihepiirin rajaaminen on mielestäni ehdottomasti olennaisin ja samalla (aluksi) se haasteellisin tehtävä.

    Yksi olennainen must-do asia sulta unohtu. Blogin osoite pitää laittaa sähköpostien allekirjoitukseen! Huomasin sen merkityksen, kun kirjoitin http://www.ajatuksiaergonomiasta.wordpress.com -blogia.

    Vastaa
    1. Ilpo Ryynänen

      Kiitos kommenteista Juuso, Ilkka ja Toni!

      Lauri: Kiitos myös kommentistasi. Tämän kertaisen mahtavan blogipostauksen väsäsi Aarne Ekström :) Toit hyvän pointin esiin. Tein juuri uuden sähköposti signaturen tällä työkalulla http://www.wisestamp.com, ja vaikuttaa erittäin hyvältä! Saa kätevästi sosiaalisen median profiilit näkyviin ja vaikka viimeisimmän twiitinkin.

      Vastaa
  14. Toni

    Vaikka en itse blogia tällä hetkellä pidäkään, tämä antoi hyvää intoa blogin aloittamiselle.

    Saa nähdä jos vaikka itsekin innostuisi lähitulevaisuudessa! :)

    Vastaa
  15. Juuso

    Jes, näitä neuvoja, kun olisi tosiaan lukenut ekasta päivästä lähtien niin olisi voinut meno olla hiukkasen paljon helpompaa :)

    Itelläkin vasta vajaa 7 kuukautta bloggaajana takana ja voin kyllä allekirjoittaa jokaisen pointin.

    Way to go Aarne!

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *